Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΗΜΑΘΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΩΡΓΟΥ ΟΥΡΣΟΥΖΙΔΗ ΣΕ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤ ΝΙΑΡΧΟΣ.

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ  ΤΡΟΧΑΙΑΣ  ΑΤΤΙΚΗΣ 
ΗΜΕΡΙΔΑ: «ΟΔΗΓΩ  ΜΕ  ΑΣΦΑΛΕΙΑ» 
 « Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ  ΟΔΙΚΗΣ  ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ  ΤΗΣ  ΒΟΥΛΗΣ  ΤΩΝ  ΕΛΛΗΝΩΝ  -  ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ  ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ » 
         Θα  ήθελα  να  ευχαριστήσω τους διοργανωτές,  εκ μέρους του  Αξιότιμου Προέδρου της Βουλής  των Ελλήνων κ. Ν. Βούτση για την τιμητική πρόσκληση, αλλά  και την  πολύ καλή συνεργασία  τα τελευταία τρία χρόνια. 
         Επίσης θέλω να δηλώσω ότι με χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, με την ιδιότητα του προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων. 
         Πρώτα θα πω δυο λόγια για την επιτροπή μας. Έργο της επιτροπής είναι να επεξεργάζεται τις προτάσεις των ειδικών, των ανθρώπων που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια, και να συντάσσει στο τέλος της κοινοβουλευτικής συνόδου την έκθεσή της, ώστε δια του Προέδρου της Βουλής, να αποσταλεί στα συναρμόδια υπουργεία για περαιτέρω επεξεργασία και παραγωγή νομοθετικού έργου. 
        Όλοι οι εισηγητές που προσήλθαν στην Επιτροπή μας – τους ευχαριστούμε θερμά γι αυτό - σε 76 συνεδριάσεις τα τελευταία τρία χρόνια, εκτός των ειδικών θεμάτων που επέλεξαν να παρουσιάσουν, περιέγραψαν ανοιχτά και ξεκάθαρα την  κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της οδικής ασφάλειας. 
        Παρά τη βελτίωση των δεικτών τα τελευταία χρόνιαη Ελλάδα βρίσκεται σταθερά μεταξύ των κρατών της Ε.Ε. με τα μεγαλύτερα ποσοστά τροχαίων/παθόντων ανά εκατομμύριο κατοίκους.   
Πίνακας παθόντων  1995  μέχρι  2016 
(Δ.Π.Θ. καθ. Προφυλλίδης) 

  Το  2017  είχαμε  730  νεκρούς    -  77  λιγότερους από το 2016.  
  Είχαμε  αντίστοιχα,  705  βαριά  τραυματίες     150  λιγότερους.     
  Και  12.070   ελαφρά  τραυματίες  - 728 λιγότερους από το 2016.  

         Το 2016 ο μέσος όρος τροχαίων θυμάτων της Ε.Ε. ήταν 51 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους, στη χώρα μας το 2016 ήταν 74 νεκροί ανά εκατομμύριο κατοίκους, δηλαδή 45% περισσότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. 
         Για το 2017  ο αντίστοιχος δείκτης έχει περιοριστεί στους 68 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκους, περιορίζοντας αντίστοιχα τη διαφορά από τον μέσο ευρωπαϊκό δείκτη στο 33%.   
        Η δραστική μείωση των τροχαίων το 2017 σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, λαμβάνοντας υπ’ όψη την αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών και επιβατικών μεταφορών(περίπου 27% από το 2014 *hellastron), καθώς και  το ρεκόρ αφίξεων στον τουρισμό περίπου 30.000.000 τουρίστες – φέτος 33.000.000), αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, θα ασχοληθούμε σε συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα στην ανάλυση των αιτίων της μείωσης 
           Στον παρακάτω πίνακα (Ε.Μ.Π.) φαίνεται η μείωση των τροχαίων, παρά την αύξηση των οχημάτων τα  τελευταία 3 χρόνια. 

 Μέχρι 20/11/2018 είχαμε 628  νεκρούς, ενώ αντίστοιχα πέρσι είχαμε  644 –  μικρή μείωση 2,5% 
  Οι Βαριά Τραυματίες είναι  637, ενώ αντίστοιχα πέρσι είχαμε 647  
  Οι Ελαφρ. Τρείναι 10.802, ενώ αντίστοιχα πέρσι είχαμε 10.716 
 Τρείς είναι οι βασικοί παράμετροι που επηρεάζουν τα  οδικά  ατυχήματα; 
    Οδικό περιβάλλον     Υποδομές   
    Όχημα  Συντηρημένο όχημα / Νέες Τεχνολογίες 
    Χρήστης Οδού - Παιδεία Οδικής Ασφάλειας/Ενημέρωση 

Ι.  ΥΠΟΔΟΜΕΣ    
 Ο δημόσιος τομέας συνέβαλε κυρίως με την ολοκλήρωση των κύριων οδικών αξόνων:   
   Αιγαίου «Σήραγγες Τεμπών»  
–   Τμήμα 69 km της «Κεντρικής Οδού» 
 Ολοκλήρωση «Ιόνιας Οδού»  
  «Ολυμπία Οδός» ανακατασκευή «Κορίνθου – Πατρών»)  
 «Αυτοκινητόδρομος Μορέας» (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και κλάδος Λεύκο - Σπάρτη)  

          Στο άμεσο μέλλον τα μέσα σταθερής τροχιάς, όπως η αναβάθμιση της Σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης – Αθηνών και το μετρό της Θεσσαλονίκης, αναμφίβολα θα συμβάλλουν σημαντικά στην περαιτέρω μείωση των τροχαίων. 
   Απόλυτη προτεραιότητα του ΥΠΟΜΕ η ολοκλήρωση  των  Οδικών Αξόνων  και  λοιπών  υποδομών  της  χώρας. 

         Στη συνέχεια θα αναφερθώ   στη συμβολή του ιδιωτικού τομέασε  ιδιωτικές επιχειρήσεις που προσήλθαν στην επιτροπή και κατέθεσαν συγκεκριμένα προγράμματα που εφαρμόζουν και επιτυγχάνουν θεαματικά αποτελέσματα – συμβάλλοντας αναντίρρητα στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Σε  παραδείγματα επιχειρήσεων που αφιέρωσαν χρήμα και χρόνο για να βελτιώσουν την οδική ασφάλεια, προς ίδιον όφελος βεβαίως, αλλά προφανώς και της κοινωνίας - στην προκειμένη περίπτωση: 
 ●   Το  συμφέρον  εταιρειών  και  κράτους  ταυτίζονται  
ΙΙ.   ΟΧΗΜΑ   -  ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ 
Mercedes Benz  Ελλάς ΑΕΕ 
       Μας παρουσίασε τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση  που σύντομα  θα  μπουν  στη  ζωή μας, στοχεύουν  στην Οδική Ασφάλεια και  στο περιβάλλον. 
 Διασυνδεσιμότητα -  Αυτόνομη οδήγηση  -  Shared Ηλεκτροκίνηση  
ΙΙΙ. ΧΡΗΣΤΗΣ  ΟΔΟΥΠαιδεία Οδικής Ασφάλειας - Ενημέρωση 
ΙΙΙα.  Παιδεία Οδικής Ασφάλειας  (Στρατηγικό Σχέδιο Κανελλαίδη ) 
 Οι καλύτεροι δάσκαλοι από τους οποίους μαθαίνουμε τους κανόνες οδικής συμπεριφοράς και ασφαλείας είναι οι γονείς, καθώς κατανοούμε και μιμούμαστε  τους  κανόνες  που ακολουθούν  οι  δικοί  μας  άνθρωποι. Οι γονείς θα πρέπει να αισθάνονται υπεύθυνοι για  τον τρόπο με τον οποίο οδηγούν, καθώς παραδειγματιζόμαστε από αυτούς, δηλαδή τον σεβασμό στους κανόνες της οδικής ασφάλειας. 
   Η οδική ασφάλεια πρέπει να αναδειχθεί σε αξία, να αναγνωρίζεται δηλαδή από ένα σύνολο ανθρώπων ως σημαντική για τους ίδιους και να αποτελέσει μέτρο αξιολόγησης προσώπων και συμπεριφοράς. - Αυτό πράγματι είναι το μεγάλο στοίχημα. 
▲ Το 2017 ξεκίνησε το Υπ. Παιδείας με το ΥΠΟΜΕ το πρόγραμμα «e - drive academy πιλοτικά σε 100 δημοτικά σχολεία – στόχος να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία και σε  όλες τις  βαθμίδες  της  εκπαίδευσης. 
ΙΙΙβΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 
► Εταιρεία προμήθειας & διακίνησης υγρών  καυσίμων  Shell 
Στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης η Shell προέβη σε δράσεις με στόχο την βραχυπρόθεσμη αλλά και μακροπρόθεσμη  βελτίωση  της  Οδικής Ασφάλειας, όπως:  
 Τηλεοπτικά SPOTS τροχαίων ατυχημάτων και των άμεσων συνεπειών  τους δράση - Διοργανώνει σεμινάρια κυκλοφοριακής αγωγής που απευθύνονται σε όλους τους πολίτες, ενώ μέσα από το Shell Driving Academy δόθηκε η ευκαιρία σε πολλά σχολεία να μάθουν τους βασικούς κανόνες οδήγησης. 
►   Ιδιωτικό εκπαιδευτήριο  -  "ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ   ΑΓΩΓΗ Α.Ε." 
Στο νηπιαγωγείο - η επαφή των μαθητών με το αντικείμενο της οδικής ασφάλειας έχει διάρκεια ένα μήνα - Μαθαίνουν να κυκλοφορούν,  σημαντικό στην ηλικία - Έχουν την πρώτη επαφή με  φωτεινούς σηματοδότες Μαθαίνουν πώς πρέπει να συμπεριφέρονται στο αυτοκίνητο   ή  στο σχολικό - Μαθαίνουν τους κανόνες για να διασχίσουν με ασφάλεια έναν δρόμο - Επισκέπτονται πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής.   
● Επαναλαμβάνονται οι δράσεις δύο χρόνια μετά, στη Β΄ Δημοτικού, μετά στην Δ’ Δημοτικού σε ένα ολόκληρο τρίμηνο μέσα από το διαθεματικό πλαίσιο. 
● Η επανάληψη γίνεται κάθε δύο χρόνια στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. 
►    5ο  Εργαστηριακό  Κέντρο  Νέας  Φιλαδέλφειας 
Το Εργαστηριακό Κέντρο είναι μια  δημόσια σχολική μονάδα που εξυπηρετεί πολλά σχολεία  ΕΠΑΛ  και  ΙΕΚ. Αξιοσημείωτες είναι οι διακρίσεις και τα βραβεία σε διαγωνισμούς για καινοτόμες και χρηστικές ιδέες βελτίωσης των συνθηκών της ασφάλειας και  ιδιαίτερα της  οδικής. Σταχυολογούνται  μερικές τέτοιες διακρίσεις: 
●  Το  1993  σε  Πανελλαδικό επίπεδο πρώτο βραβείο   
●  Το  δεύτερο  πανευρωπαϊκό  βραβείο  στο Παρίσι.  
● Το 2013 Βραβείο Καινοτομίας και Αριστείας από το Υπουργείο Παιδείας με τρία συνεργαζόμενα ΕΠΑΛ, Φιλαδέλφειας,  Δράμας  και  Ηρακλείου Κρήτης. 
►  Όμιλος Lafarge Holcim   «ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ» A.E. 
       Ο εκπρόσωπος της εταιρείας κ. Παπανικολάου  δήλωσε ενώπιον της επιτροπής,  ότι η εταιρεία επέλεξε να επενδύσει στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας. 
   Διότι: 
  •       Περισσότεροι  από  1,25  εκ. άνθρωποι  το  χρόνο χάνουν τη ζωή τους σε οδικά ατυχήματα  (ΠΟΥ, 2013)  
  •       Tο 2016 στην Ελλάδα είχαμε 807 θανάτους από οδικά ατυχήματα (ΕΛΣΤΑΤ)  
  •       Τα  οδικά  ατυχήματα  ευθύνονται  για το   70%  των θανατηφόρων  στον Όμιλο   
  •       Για την   μεταφορά  προϊόντων  και  Πρώτων Υλών 500  φορτηγά   διανύουν   15 εκ  χιλιόμετρα  ετησίως. 
●   Ξεκινώντας   από  το   2007  η  εταιρεία κάθε  χρόνο : 
  • Εκπαιδεύονται   >  300 οδηγοί  
  • Συνολικά  4.000  εκπαιδευτικές  ώρες  (θεωρία πράξη 
  • 600 προσωπικές συζητήσεις για Οδική Ασφάλεια  
  • Εξειδικευμένες Ημερίδες  Οδικής Ασφάλειας  
  • Έλεγχοι – αξιολόγηση οδικής συμπεριφοράς  
  • Σύστημα ετήσιου ελέγχου των οχημάτων  
  • Αξιολόγηση Επικινδυνότητας Δρομολογίων  
  • Καταγραφή  &  Ανάλυση Συμβάντων  
  • Αναλυτική Μηνιαία Ενημέρωση για την Οδική Ασφάλεια  
●  IVMS (In Vehicle Monitoring System) παρακολουθεί τη θέση του οχήματος εν ώρα εργασίας,  συλλέγει  στοιχεία ώστε να δίνει  συγκεντρωτικές  αναφορές σε «ζωντανό» χρόνο :  
  •  Τη   Θέση οχήματος εν ώρα εργασίας  
  •  Τις  Υπερβάσεις ορίων Ταχύτητας  
  •  Τα  Συμβάντα απότομης οδήγησης  
  •  Τους  Χρόνους Οδήγησης  και  ανάπαυσης  
  •  Τη  Χρήση  ή  μη  ζώνης ασφαλείας  
▲  Αρχικη  Επενδυση  > 700.000 €     τα  επόμενα   έτη   250.000 €  /  έτος 
▲ Οι εργαζόμενοι αποδέχθηκαν το σύστημα, οι ίδιοι αισθάνονται πιο ασφαλείς, ενώ προστατεύουν την εταιρεία από περιττές δαπάνες -  προς  όφελος  όλων. 
Αποτέλεσμα  της εφαρμογής του προγράμματος, ήταν : 
▲    Από το  2008  δεν υπήρξε  κανένα θανατηφόρο ατύχημα   
▲    Από το  2010  δεν σημειώθηκε  κανένα  σοβαρό  συμβάν 
         

▲  ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ  
       Αναμφίβολα η αστυνόμευση του οδικού δικτύου, αποτελεί βασικό ζητούμενο στην άμεση αντιμετώπιση/καταστολή των τροχαίων ατυχημάτων. – Δεν υπάρχει πιο άμεσος και αποτελεσματικός  τρόπος  προστασίας  των  πολιτών. 
       Η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ., τα στελέχη της, αντιμετωπίζουν καθημερινά την παραβατική συμπεριφορά των οδηγών στους δρόμους της πατρίδας μας.  
       Οι συνθήκες είναι ομολογουμένως πάρα πού δύσκολες, δεν υπάρχουν ηλεκτρονικά μέσα παρακολούθησης, αλλά ούτε  τα συμβατικά μέσα επαρκούν 
       Το ίδιο συμβαίνει και στο ανθρώπινο δυναμικό, η ΕΛΑΣ είναι υποστελεχωμένη με αποτέλεσμα να επικρατεί αίσθηση αυθαιρεσίας στους ελληνικούς δρόμους. Αναντίρρητα αυτό πρέπει να αλλάξει, η αίσθηση της αυστηρής και τακτικής επιτήρησης του οδικού δικτύου αποτελεί επιτακτική ανάγκη. 
       Συχνά ακούμε, ότι διάφορα ιδρύματα προσφέρουν χρήματα για αγορά ασθενοφόρων ή ακόμα και για κατασκευή νέων νοσηλευτικών ιδρυμάτων  –  και πολύ καλά πράττουν. 
       Ωστόσο, ενώ η αξία ενός περιπολικού είναι πολύ μικρότερη από αυτή του ασθενοφόρου, όμως η αξία χρήσης του περιπολικού  ίσως  είναι  πολλαπλά  ωφελιμότερη 
       Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ  το  2017 είχαμε  85 λιγότερους νεκρούς από το 2016, οι βαριά τραυματίες ήταν 177 λιγότεροι και οι ελαφρά,  765  επίσης λιγότεροι. 
       Είναι βέβαιο, ότι στη μείωση των παραπάνω θυμάτων, συμβάλλει η αστυνομία  με  το έργο της σε σημαντικό βαθμό.  
       Είναι επίσης βέβαιοότι η μείωση αυτή περιόρισε τη δαπάνη του κράτους τουλάχιστον κατά 10%, δηλαδή κατά 300.000.000 € !  
       Ποσό που αντιστοιχεί τουλάχιστον σε πέντε (5) νέα νοσοκομεία, όπως αυτό της Κομοτηνής που προβλέπεται να κατασκευαστεί με χορηγία του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος», ύψους 55.000.000 €. 
        Είναι αυτονόητο, ότι περιορίζοντας τις συνέπειες των τροχαίων – μέσω της αστυνόμευσης – περιορίζονται σημαντικά  και  οι ανάγκες  θεραπείας  των  τροχαίων ! 
        Νομίζω πως τα ικανά στελέχη αυτών των ιδρυμάτων, πρέπει να αφουγκραστούν τη αγωνία των ανθρώπων που αφιέρωσαν τη ζωή τους στον περιορισμό των αδικοχαμένων της ασφάλτου. 
        Οι ανάγκες της Ελληνικής Αστυνομίας είναι γνωστές, όπως και διάθεση κατάλληλου εξοπλισμού στους δικυκλιστές - που αριθμούν πάνω από 1.650.000 σε σύνολο 8.263.000 οχημάτων. 
         
▲   Το όποιο κόστος σε μέτρα πρόληψης/αστυνόμευσης– πέρα απ΄ των περιορισμό των θυμάτων - είναι σίγουρο πως θα υπέρ - καλυφθεί   από τη μείωση τροχαίων συμβάντων! 
▲    Η σημαντική βελτίωση των δεικτών οδικής ασφάλειας στη χώρα μας τα δύο τελευταία χρόνια – παρά τη σημαντική αύξηση του στόλου (ΕΛΣΤΑΤ) και του κυκλοφοριακού φόρτου (Hellastron)   δεν πρέπει να μας εφησυχάζει  -  ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ  ! 

     Αθήνα 21.11.2018                           Ουρσουζίδης Ν. Γιώργος 
                                                   Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής  
                                                Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑ ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ