Δευτέρα 5 Μαρτίου 2018

Πανηγύρισε τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά η Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας.

Την Β΄Κυριακή των Νηστειών, εορτή του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σκήτης Βεροίας, όπου ο Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς ασκήτευσε εντός
σπηλαίου για δέκα χρόνια.

ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ
«Καί εὐθύς ἄρας τόν κράββατον ἐξῆλθεν … ὥστε ἐξίστασθαι πά­ν­τας καί δοξάζειν τόν Θεόν λέγον­τας ὅτι οὕτως οὐδέποτε εἴδομεν».
Ἕνα θαῦμα, τό θαῦμα τῆς θερα­πεί­ας τοῦ παραλυτικοῦ τῆς Καπερ­ναούμ, μᾶς πα­ρουσίασε τό εὐαγ­γε­λικό ἀνάγνω­σμα τῆς σημερινῆς Κυριακῆς, δευ­τέ­ρας τῶν Νηστει­ῶν, κατά τήν ὁποία ἡ ἁγία μας Ἐκ­κλησία τιμᾶ τόν δεύτερο θρίαμβο τῆς ὀρθοδό­ξου πίστεώς της, πού συμπλη­ρώ­νει τόν θρίαμβο πού ἑορ­τ­άσαμε τήν περασμένη Κυρια­κή, καί συγ­χρόνως μνημονεύει καί τιμᾶ στό πρόσωπο τοῦ ἁγίου Γρη­γορίου τοῦ Παλαμᾶ, ἀρχιεπισκό­που Θεσσαλο­νί­κης, τόν πρόμαχο καί ὑπερασπι­στή τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ καί τοῦ ἀκτί­στου φωτός. Γι᾽ αὐτό καί ἰδιαιτέ­ρως ἀγάλλε­ται ἐν Κυρίῳ καί πα­νη­γυρίζει σε­μνοπρε­πῶς ἡ Σκήτη τῆς Βεροίας τῆς ὁ­ποίας μοναστής καί οἰκήτωρ ὑ­πῆρ­ξε ὁ μέγας Γρη­γόριος.
Ποιά εἶναι ὅμως ἡ σχέση τοῦ ση­με­­ρινοῦ θαύματος τῆς θερα­πείας τοῦ παραλυτικοῦ μέ τόν θρίαμβο τῆς Ἐκκλησίας καί τῆς διδασκα­λί­ας της, ὅπως τήν συνόψισε ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, ἔναντι ἐκεί­νων πού ἀμφισβητοῦσαν τίς ἄκτι­στες ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ, πού ἀμ­φι­σβη­τοῦσαν τό ἄκτιστο φῶς τό ὁποῖο κα­ταυ­γάζει τούς ἁγίους καί τούς ἀξιώνει τῆς θεώσεως ἀπό αὐ­τή τή ζωή;
Ὁ παραλυτικός βρίσκεται ἐνώ­πι­ον τοῦ Κυρίου πού διδάσκει τούς ἀν­θρώπους σέ μία ὑπερπλήρη οἰ­κία, ἔτσι ὥστε οἱ ἄνθρωποι πού με­­­­ταφέρουν τόν παραλυτικό, ἐπει­δή δέν μποροῦσαν νά τόν βάλουν ἀπό τή θύρα, ἀποστέγασαν τήν ὀροφή καί τόν κατέβασαν ἀπό ἐκεῖ ἐνώπιον τοῦ Χριστοῦ. Με­γά­λη ἡ πίστη τους, διότι οἱ περισ­σό­τεροι θά παραιτοῦντο ἀπό τήν προ­σπά­θεια, ὅταν διαπίστωναν ὅτι ἦταν ἀδύνατο νά εἰσέλθουν στήν οἰκία. Ὅμως οἱ τέσσερις αὐτοί ἄν­θρωποι πιστεύουν καί ἐπιμένουν, δέν χά­νουν οὔτε τό θάρρος τους οὔ­τε τήν ὑπομονή τους. Καί τό θαῦ­­μα γί­νεται χάρη στήν πίστη τους. «Ἰδών ὁ Ἰησοῦς τήν πίστιν αὐ­τῶν λέγει τῷ παραλυτικῷ· τέ­κνον ἀφέ­ωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι σου».
Ὁ Χριστός θεραπεύει τήν αἰτία τῆς παραλύσεως, συγχωρώντας τίς ἁμαρτίες, γιατί ὅταν ἐκλείψει αὐ­τή, ἐκλείπουν καί οἱ συνέπειες, διότι βλέπει τήν πίστη τῶν ἀν­θρώ­πων. Ὅμως οἱ γραμματεῖς καί οἱ φαρισαῖοι πού δέν πιστεύουν καί ἀμφισβητοῦν τή δύναμη τοῦ Χριστοῦ νά συγχω­ρή­σει τίς ἁμαρ­τίες, ἀποδεικνύεται τελικά ὅτι δέν πιστεύουν οὔτε στή δύναμή του νά θεραπεύσει τήν παραλυσία. Γι᾽αὐ­τό καί μπορεῖ νά ἐξίστανται καί αὐτοί γιά τό θαῦμα πού βλέπουν νά πραγματοποιεῖται ἐνώπιόν τους, ὅταν ὁ παραλυτικός σηκώ­νε­ται καί παίρνει τό κρεβάτι του καί ἀπομακρύνεται, ἀλλά δέν πιστεύ­ουν στή θεία δύναμη τοῦ Χριστοῦ. Γιατί ἡ πίστη στόν Χριστό δέν μπορεῖ νά διαιρεθεῖ· δέν μπορεῖ νά πι­στεύ­εις δηλαδή σέ ὁρισμένα ἀπό ὅσα κάνει ἤ διδάσκει ὁ Χριστός καί νά μήν πιστεύεις σέ ἄλλα. Δέν μπο­ρεῖς νά πιστεύεις στήν ἀνθρώ­πι­νη φύση τοῦ Χριστοῦ καί νά μήν πιστεύεις στή θεία. Δέν μπορεῖς νά πιστεύεις στίς ἐνέργειες τῆς ἀν­θρω­πίνης του φύσεως καί νά μήν πιστεύεις στίς θεῖες καί ἄκτιστες ἐνέργειές του.
Διότι ἡ ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν τοῦ παραλυτικοῦ ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς θείας καί ἀκτίστου ἐνεργείας του, ἦταν προϊόν τῆς θείας του φύ­­σεως, γράφει ὁ ἅγιος Γρη­γόριος ὁ Παλαμᾶς στόν ἀντιρρη­τικό του λόγο ἐναντίον τοῦ Ἀκινδύνου, πού ἀρνεῖτο τίς θεῖες καί ἄκτιστες ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ.
Ἀντίθετα, ἡ ἐντολή του νά ση­κωθεῖ ὁ παρά­λυ­τος καί νά πάρει τό κρεβάτι του καί νά φύγει, ἦταν μία κτιστή ἐνέρ­­γεια, ἡ ὁποία συμβάδιζε μέ τήν ἀνθρώπινη φύ­ση του.
Κατά συνέπεια ὅποιος ἀρνεῖται νά δεχθεῖ τή θεία καί ἄκτιστη ἐνέρ­­­γεια, δέν μπορεῖ στήν οὐσία νά δεχθεῖ οὔτε τήν κτιστή, δέν μπο­ρεῖ νά δεχθεῖ καί νά πιστεύσει στόν Χριστό καί στά θαύματά του, τά ὁποῖα ἐπιτελοῦνται διά τῆς ἀκτίστου καί θείας του ἐνεργείας.
Ὁ παραλυτικός, συνεχίζει ὁ ἅγιος Γρηγόριος, ἔχοντας λάβει τήν ἄ­φε­ση τῶν ἁμαρτιῶν, τή χάρη δη­λα­­δή τῆς ἀκτίστου καί θείας ἐνερ­γεί­ας, δέν χρειαζόταν τήν κτιστή ἐνέργεια, δέν χρειαζόταν τήν ἐν­το­λή τοῦ Χριστοῦ νά σηκωθεῖ. Ὅμως ὁ Κύριος ἐνεργεῖ καί δι᾽ αὐ­τῆς γιά νά τονώσει τήν πίστη ὅσων διέθεταν πίστη καί νά ἐλέγ­ξει τήν ἀπιστία τῶν γραμμα­τέων καί τῶν φαρισαίων καί ὅλων ὅ­σων ἀνά τούς αἰῶνες ἀμφισβη­τοῦν τίς θεῖες καί ἄκτιστες ἐνέρ­γει­­ες τοῦ Θεοῦ, διά τῶν ὁποίων ἐρ­γάζεται τή σωτηρία τῶν ἀν­θρώ­πων πού προσέρχονται μέ πίστη κοντά του.
Διότι ὁ Χριστός δέν θεράπευσε μό­­νο τήν ἀσθένεια τοῦ παραλυ­τικοῦ τοῦ σημερινοῦ θαύματος, θε­ραπεύει καί τή δική μας ψυχική παράλυση, τήν ὁποία δημιουργεῖ ἡ ἁμαρτία, διά τῆς θείας του χά­ρι­τος, τῆς διαδιδομένης διά τῶν μυ­στηρίων τῆς Ἐκκλησίας μας, ἡ ὁποία καθαίρει τήν ψυχή τοῦ ἀν­θρώπου, ὥστε νά μπορεῖ νά δεῖ τόν Θεό, κατά τόν μακαρισμό τοῦ Κυ­ρίου, «μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοί τόν Θεόν ὄψο­νται», ὅπως τόν ἔβλεπε καί ὁ ἅγι­ος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, μέσα στό ἄκτιστο φῶς τό ὁποῖο κατηύγαζε καί τήν ψυχή καί τό σῶμα του.
Ἀδελφοί μου, τιμώντας σήμερα τόν μέγα αὐτόν ἱεράρχη καί θεο­λό­­γο καί θεόπτη στόν ἱερό αὐτό τόπο ὅπου ἀσκήτευσε καί δέχθηκε τή θεία χάρη καί ἀξιώθηκε τῆς ἐμ­πειρίας τοῦ ἀκτίστου φωτός, ἄς τόν πα­ρα­καλοῦμε νά μεσιτεύει στόν Θεό καί γιά μᾶς μαζί μέ τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο, ὥστε νά ἀπαλ­λαγοῦμε καί ἐμεῖς, ὅπως ὁ παρα­λυ­τικός τῆς Κα­περναούμ, διά τῆς θείας χάριτος ἀπό τήν ψυ­χική μας παράλυση, ὥστε νά περιπατοῦμε τόν δρόμο τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ καί νά ἀξιω­θοῦ­με τοῦ θείου φω­τός, τό ὁποῖο καταλάμπει καί ἐκεῖ­νον καί ὅλους τούς ἁγίους οἱ ὁποῖοι ζοῦν μέσα σ᾽αὐτό τό ἄκτιστο φῶς τῆς θεότητος τοῦ Κυρίου μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑ ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ

Oι πιο επικίνδυνες τροφές του κόσμου.

  Σ’ αυτό τον κόσμο δεν υπάρχουν μόνο γευστικά πιάτα και νόστιμα φαγητά, αλλά και τροφές που μπορούν να μας κάνουν κακό και πρέπει να τις ...